tag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post2816292286472054743..comments2021-10-05T00:45:09.292+02:00Comments on Commander's Log: En torped som behöver översättning - RÄTTELSEUnknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-46951015374143670002011-09-26T15:29:15.083+02:002011-09-26T15:29:15.083+02:00"Fire and forget" riskerar ALLTID att bl..."Fire and forget" riskerar ALLTID att bli "Fire and regret". <br />Vill man ha väldigt låg risk för "friendly fire" (vilket ju "brun i brallan"-händelsen är, fast kanske lite ovanlig i sin karaktär) är det fasligt bra att ha system som kan "avbrytas" när de skjutits. Tex trådstyrt, laserguidat eller på annat sätt med en "man in the loop".<br />Ovanstående har helt rätt i att det enligt min erfarenhet ALLTID lönar sig att ta god tid på sig med spec-skrivande - men framförallt att göra sin hemläxa noga av vad man kan förvänta sig för prestanda av "på-hyllan-systemen". Det går nämligen alltid att ta reda på med frågor och egna intelligenta ingenjörer med en ganska så begränsad insats.<br />Problemet är nog, tyvärr, att man alltsom ofta inte VILL veta förväntad "verklig" prestanda (eller i alla fall inte skylta med den för mycket) - för då blir det svårare att "sälja in" projektet/anskaffningen.<br />Är jag cynisk? Lite grand kanske.Bengbulannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-918539700577216812011-08-31T08:55:36.824+02:002011-08-31T08:55:36.824+02:00@ Moderaten:
Ser inte riktigt kopplingen mellan si...@ Moderaten:<br />Ser inte riktigt kopplingen mellan situationen i Australien och din kommentar. Antar att du är ironisk...<br /><br />@ Anonym 21.25:<br />Det är möjligt du har rätt - vilket ytterligare bekräftar vikten av att skriva heltäckande och korrekta specifikationer...<br /><br />/ CommanderCommanderhttps://www.blogger.com/profile/05937764458328042850noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-44177748015713777232011-08-30T21:25:27.889+02:002011-08-30T21:25:27.889+02:00Det var väl inget större fel på den moddade Whiteh...Det var väl inget större fel på den moddade Whitehead A244 (med svensk benämning Tp 442), problemet var att vi sökte ett incidentvapen för att "vända sten" innomskärs, inte ett utomskärsvapen mot konventionell ubåt.<br /><br />Vad beträffar "brunt i brallan" händelsen visade analysen att den betedde sig helt enligt specifikation.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-61169674452941104372011-08-30T16:22:53.638+02:002011-08-30T16:22:53.638+02:00Klart vi ska köpa från "hyllan" svenskt ...Klart vi ska köpa från "hyllan" svenskt är bara skit, dags avveckla svenskt torpedkunnande.<br />Hoppas vi lägger ned karlskronavarvet med och att Karlskoga stänger igen.<br />Vi måste köpa nytt modernt från hyllan, billigt o bra och i tid alltid.<br />/ModeratenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-86120715080644250032011-08-27T11:09:30.560+02:002011-08-27T11:09:30.560+02:00@ Anonym 19.30:
Känner tyvärr inte till något om d...@ Anonym 19.30:<br />Känner tyvärr inte till något om den historien, kanske någon annan läsare har mer information?<br /><br />/ CommanderAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-69753083222569595822011-08-26T19:30:48.336+02:002011-08-26T19:30:48.336+02:00Berätta gärna om provskotten med det som skulle bl...Berätta gärna om provskotten med det som skulle blivit TP44(?). Hörde en version för länge sen på CTV - men den var kanske färgad av lite mycket skadeglädje...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-49834618757587212442011-08-26T13:49:21.260+02:002011-08-26T13:49:21.260+02:00Ha, Ha.... Ja, det blev lite brunt i brallan senas...Ha, Ha.... Ja, det blev lite brunt i brallan senast...Klart Skepphttps://www.blogger.com/profile/14821006823489932021noreply@blogger.com