tag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post4858271279198780588..comments2021-10-05T00:45:09.292+02:00Comments on Commander's Log: Äpplen och päron och farliga slutsatserUnknownnoreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-55592117348766078742011-01-16T02:48:13.819+01:002011-01-16T02:48:13.819+01:00Är inte den största anledningen till vår mycket lå...Är inte den största anledningen till vår mycket låga produktivitet att vi till skillnad mot till exempel NATO-landet Danmark måste hålla oss med en fullt utbyggd Sjöstridsskola själva. Inom NATO har man ju en mycket långtgående integration av de respektive flottornas skolsystem så att Belgien till exempel har hand om Minkrigsutbildningen och Storbritannien står för den operationella sjöträningen.<br />Sanningen är ju den att vi har fler officerare inom skolsystemet och på staber än ute på fartygen. Men... Bara för att vi har hälften så många fartyg nu än för 20 år sedan innebär ju inte att SSS kan halveras. En lärare kan ju näppeligen sågas itu (även om sådana konstruktioner provats från tid till annan).<br />Exemplet med Finland är helt enkelt inte tillämpbart av så många anledningar att jag vare sig orkar eller får ta upp det här. Kan vi inte bara nöja oss med att Finlands sätt att organisera sitt försvar inte hade varit någon god idé här.<br />Fast vore inte ett utökat samarbete med Finland (och Polen) inom till exempel utbildning en väldigt god idé? <br />En liten passus till innan jag ska gå och lägga mig: Istället för att ständigt och jämnt oja sig över att Visbyprojektet inte tycks komma någonvart borde vi väl istället slå oss för bröstet över att vi är den enda nationen runt Östersjön (förutom det STORA landet i Öster) som försöker bygga fartyg som åtminstone hade haft en rimlig chans i en framtida väpnad konflikt. Andra nationer må ha både större och "vackrare" örlogsfartyg men de är verkligen inget att komma med när man tar steget från piratjakt till robotduell. Nu ska vi bara skruva på lite sjömålsrobotar och bortom-horisonten luftvärn också så står vi väl rustade för lång tid framöver.Nickehttps://www.blogger.com/profile/11541903682614359083noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-19379899692909939732011-01-14T08:40:02.208+01:002011-01-14T08:40:02.208+01:00@ Klart skepp:
Du har helt rätt - antal dagar till...@ Klart skepp:<br />Du har helt rätt - antal dagar till sjöss är INTE ett mått på kvalitet, om det kan tolkas så har jag varit otydlig. Det kan däremot vara ett mått på "produktivitet" dvs. effekt per investerad krona.<br /><br />Eftersom ett örlogsfartyg endast gör nytta till sjöss är det mot tiden till sjöss som kostnaderna måste ställas för att mäta produktiviteten. Då menar jag ALLA kostnader exempelvis utveckling, anskaffning, drift och underhåll, bemanning, utbildning, övning, ledning, administration etc. Att fartygen ligger till kaj medan besättningen övar i simulatorer är inte EFFEKT utan en del av kostnaden för att skapa ANVÄNDBARA enheter.<br /><br />VAD man sedan använder fartyget till är en annan fråga. För att vara användbart måste givetvis fartyget ha en viss kvalitet som är beroende på materielens status och besättningens kunskaper och färdigheter. Därför måste fartygen genomföra kvalificerade övningar som du helt riktigt anmärker och där har vi mycket att utveckla, inte minst inom området simulatorer. Vi har däremot, med professionella besättningar, varken behov av eller råd till att lägga all tid på övningar.<br /><br />En nation bygger inte upp en flotta ENDAST för att den skall vara tillgänglig den dag landet hotas av invasion över havet. En flotta skall inte ligga till kaj utan den skall användas som ett säkerhetspolitiskt verktyg. Detta tycks vi ännu inte ha förstått i Sverige. Till skillnad mot de flesta andra typer av militära enheter är ett örlogsfartyg användbart i ALLA konfliktnivåer - från djupaste fred till totalt krig. Hur ett land bäst nyttjar sin flotta i olika situationer avgörs av dess säkerhetspolitiska vilja och marina strategi. En svensk marin strategi är något som återstår att utveckla.<br /><br />/ CommanderCommanderhttps://www.blogger.com/profile/05937764458328042850noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-40852618839625151962011-01-13T20:29:03.360+01:002011-01-13T20:29:03.360+01:00Jag har en liten annan syn på det där med att liks...Jag har en liten annan syn på det där med att likställa dagar till sjöss med produktivitet.<br /><br />Allt för länge har dagar till sjöss förväxlats med produktivitet och kvalité. Hade vi haft bättre och mer kvalificerade övningar istället för att kajka runt med halvdana övningar så hade vi kunnat leverea mer pang för pengarna.<br /><br />Visst att "visa flaggan" är nödvändigt, men att bara åka "motorbåt" utan tillräckligt kvalificerade och utbildade besättningar duger inte.<br /><br />I dagsläget har vi ingen B-sida (Opfor) att tala om. Använd simulatorer och andra typer av verktyg så som role players, målresurser och sådant bättre så skulle vi höja kvalitén.<br /><br />Dubbla besättningar är dock en intressant tanke.Klart Skepphttps://www.blogger.com/profile/14821006823489932021noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-65277190378276418862011-01-13T18:46:10.823+01:002011-01-13T18:46:10.823+01:00@ Anonym 17.50:
Det jag nämnde var EXEMPEL på sakf...@ Anonym 17.50:<br />Det jag nämnde var EXEMPEL på sakfel i artikeln, jag har inte hävdat att jag hittat alla. <br /><br />Jag har helt klart för mig att GBG och KMR ligger vid Flottans skeppsbro i väntan på ombyggnad till vedettbåtar och att GLE och SVL är på linje. De är dock sedan några år modifierade för internationella insatser och kommer att genomgå en större modifiering inom några år.<br /><br />Tack för visat intresse.<br /><br />/ CommanderCommanderhttps://www.blogger.com/profile/05937764458328042850noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-69994546657487555792011-01-13T18:21:37.095+01:002011-01-13T18:21:37.095+01:00Du drar helt rätt slutsatser när det gäller person...Du drar helt rätt slutsatser när det gäller personalen. Att sikta på dubbla besättningar är kanske att sikta väl högt men tre besättningar på två skrov ger goda möjligheter till uthållighet över längre tidsperioder. Särskilt vid längre konflikter eller spänningar i närområdet går det inte att köra en besättning i företag efter företag, månad efter månad med få tillgängliga fartyg. <br /><br />Kan man verkligen tala om ett tillgängligt och använtbart försvar, om man samtidigt planerar för att fartygen skall ligga till kaj om det skorpar sig, på grund av att besättningarna är slutkörda? Uthållighet är också en framgångsfaktor.<br /><br />Ett bra inlägg och rätt i analysen.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3368108808157241948.post-4351996836640035902011-01-13T17:50:37.235+01:002011-01-13T17:50:37.235+01:00Om du nu tar upp sakfel så kanske du ska kolla det...Om du nu tar upp sakfel så kanske du ska kolla det du skriver själv. Göteborg (K21) och Kalmar(K23)ligger sedan länge till kaj mer eller mindre kalibaniserade. Kv typ Gävle som är en Kv typ Gbg modifierad finns ännu bara på ritbordet. Gävle (K22)och Sundsvall(K24)är fortfarande på linjen. Om du inte ens har koll på detta vad mer har du snurrat ihop. Skärpning!!Anonymousnoreply@blogger.com