Franska flottan fick i fredags, vid en ceremoni i Lorient, förstärkning i form av en Offshore Patrol Vessel (OPV), FS L'ADROIT. Fartyget är avsett att genomföra maritime security missions, vilket innebär havsövervakning främst syftande till att upptäcka och bekämpa miljöförstöring och smuggling av droger och människor, samt sjöräddning.
FS L'ADROIT är utvecklat för att lösa fredstida uppgifter och kommer att kunna delta i lågintensiva konflikter. I händelse av en konflikt med en högre våldsnivå lär hon få en mycket tillbakadragen roll. Att döma av specifikationerna verkar hon dock vara väl anpassad för de uppgifter hon är utvecklad för att möta.
När man läser notisen slås man främst av tre saker:
1. Ägarförhållanden - utvecklingen av fartyget har bekostats av DCNS, vilka också är ägare till fartyget. Det lånas ut till franska flottan som därmed får ett fartyg "gratis". Samtidigt kan industrin kan dra erfarenheter från skarp tjänst och kan hävda att fartygstypen är prövad till sjöss inför eventuella framtida exportaffärer. En form av offentlig-privat samverkan som vore något att ta efter.
2. Tidsplanen - på mindre än 18 månader, från det att första plåtarna skars till, har fartyget levererats till flottan. Nu återstår utan tvekan en hel del arbete innan hon är fullt operativ, men tidsplanen vittnar ändå om ett tempo som hade varit eftersträvansvärt även vid byggnation av svenska fartyg. Kan våra nya stödfartyg måhända byggas på ännu kortare tid?
3. Bemanningen - fartyget kommer att ha en besättning på 32 personer med plats för 27 passagerare. Detta är på intet sätt anmärkningsvärt för ett fartyg av hennes storlek. Det som är värt att notera är att hon kommer att bemannas med dubbla besättningar, vilket är det enda sättet att driva ett fartyg effektivt. Detta är, som jag påpekat så många gånger förr, något som vi definitivt bör ta efter. Att diskutera i de termerna i tider av Basorg13 känns dock verklighetsfrämmande. Närmast tragiskt att det skall vara på det sättet.
Jag avslutar med att gratulera våra franska kollegor till ett nytt fint fartyg och uppmanar vår politiska och militära ledning att titta närmare på hur Frankrike upphandlar och bemannar sina fartyg. Kanske dags för ett närmare samarbete?
/ Commander
Ja, och det är ju glädjande att fler nationer inte i första hand sätter örlogsfartygets utseende...
SvaraRaderaDubbla besättningar ät inte nytt för Sverige. Det nyttjas redan för HMS Orion, sedan flera år tillbaka, liksom 2005 för ubåten Gotland i USA.
SvaraRaderaAtt sedan DCNS står som ägare anser jag inte heller är något att lyfta på ögonbrynen åt, då statens ägande i dem är stort, om inte 100% så en ansenlig del.
Här finns det andra nationer som ligger bättre till, ex. Storbrittannien där företag leasar ut fartyg över viss tid.
Örskär
http://en.m.wikipedia.org/wiki/DCNS_(company)
SvaraRaderaFranska staten äger 75% av DCNS och Thales äger 25%. det helt enkelt den franska staten som tillhandahåller ett fartyg till sig själva.
Den franska staten har således helt andra möjligheter att finansiera ett dylikt bygge.
Angående byggtiden. Om man inte behöver oroa sig för alla industriella avtal och förhandlingar som föregår ett fartygsbygge, så kan man skära mycket i tidplanen. Slipper man sedan också ett rörligt mål (kravglidning) så går allt ännu fortare.
Jag tror detta är möjligt i Sverige också, men i Sverige har vi LOU och kan inte schackra på det sätt som fransmän gör. De följer uppenbarligen inte EU-lag.
varför har ett fartyg som inte är anpassat för sjöstrid stealthegenskaper? För att kunna smyga på lömska sjöfyllerister?
SvaraRadera@ Anonym 18.04:
SvaraRaderaJa, vacker är hon inte, åtminstone inte på denna bild.
@ Örskär:
Helt rätt, min poäng är att alla våra stridsfartyg bör bemannas med dubbla besättningar. Det är ett "billigt" sätt att få ut mer insatstid per fartyg.
@ Klart skepp:
Visst äger franska staten en stor del av DCNS, men det är ändå en kreativ och pragmatisk form av materielförsörjning.
@ Anonym 20.28:
Nej, knappast. Det framgår inte hur utvecklade stealthegenskaper fartyget har, stealth innebär mycket mer än bara släta lutande ytor. Det kan dock vara så att hon är förberedd för motmedel för att öka sannolikheten för överlevnad i en högre hotnivå och effekten hos dessa ökar markant om fartygets signatur minskar. Det kan också vara så att hon redan har telemotmedel ombord.
/ Commander