När det gäller kampen mot pirater har det funnits få saker att glädja sig åt de senaste åren. Verksamheten ökar i såväl omfattning som utbredning. Nu kommer två nyheter som innebär en liten ljusning i kriget mot den organiserade brottsligheten som sjöröveriet utgör. De innebär inga stora framsteg, men är ändå två steg i rätt riktning.
För det första har EU-styrkor under tisdagen genomfört den första attacken mot piraternas baser iland.
För det andra ligger, enligt uppgift i Rikdag och Departement, för tillfället ett förslag om att tillåta rederierna att anställa beväpnad personal från privata säkerhetsföretag för att skydda fartyg, last, passagerare och besättning. Men för att det ska ske krävs ett tillstånd från Rikspolisstyrelsen. Tillståndet ska vara begränsat över en viss tid eller till en viss resa, enlig den nya lagen som enligt planerna ska träda i kraft den 1 januari 2013.
Båda dessa beslut är något som tidigare förespråkats på denna blogg och det är glädjande att det nu blir verklighet. I diskussionerna kring beväpnad personal ombord har det framförts många farhågor kring rättssäkerhet och regler för våldsanvändning. Jag delar de farhågorna och hade hellre sett att det är militär personal ombord som skyddar svensk sjöfart.
När så inte blev fallet är civila bevakningsföretag det näst bästa alternativet och förhoppningsvis innebär kravet på tillstånd från Rikspolisstyrelsen en viss säkerhet i sammanhanget.
/ Commander
Lite smolk i glädjebägaren är väl att hanteringen av denna fråga tagit nästan tre år.
SvaraRaderaByråkratisk handlingsförlamning passar dåligt ihop med en fråga som betyder liv eller död för människorna ombord. Vittnar kanske ändå mer om människosynen från inblandade instanser.
Nu blir det kanske det näst bästa resultatet? Före detta militär personal ombord?
Flera av de större bolagen har redan börjar agera i frågan. Med tanke på hur arbetsmiljön ser ut i FM idag tror jag inte att det blir svårt att rekrytera personal. Betalningen är också i en annan nivå än "soldatbidrget". Dessutom lär det finnas kojplats ombord.
Trots allt "bättre sent än aldrig".
Teaterdirektören.
Fick höra från en kille som är på sjön att det spelar ingen roll för de flesta fartyg är ändå under flagg som redan tillåter beväpnade vakter.
SvaraRaderaMen visst svenska myndigheter borde skämmas över sin långsamhet i detta ärende (ja allt de företar sig går ju i snigelfart).
/ Lowrisk
Alternativen är flera nu än bara för några månader sedan.
SvaraRaderaUr Rysslands röst 2/5.
"Västerns största försäkringsbolag skapar en privat flotta för att skydda sjöfarten vid Somalias kust. Enligt planen, kommer en grupp snabbgående korvetter att placeras i Adenviken. De första sju fartygen kommer att skickas dit redan till sommaren. 30 miljoner dollar ska satsas på projektet.
Projektets andra del förutser att satsa ytterligare 40 miljoner dollar och höja antalet korvetterna till 18 stycken. Besättningen på varje fartyg kommer att bestå av fyra personer manskap och åtta beväpnade militärer. Priset på flottans betjäning kommer att utgöra 18 tusen dollar per korvett.
Nuförtiden förlorar världsekonomin årligen 10 miljarder dollar på grund av sjöröveri i detta område."
Samma källa 15/5
"Försäkringsbolag skapar en privatägd flotta för att skydda fartyg i Indiska havet nära Somalias kust. Det blir deras svar för både sjörövare och officiella myndigheter, som inte är i stånd till att skydda sjöfartsrutter. Det finns motsatta synpunkter om initiativet: många experter och redare hyser farhågor att det förvandlas till ytterligare ett sätt att tjäna pengar."
Jag tror jag berättade om dessa planer för några år sedan på den här bloggen?
Ibland är det inte så roligt att få rätt!
SUCK!
Teaterdirektören.