Kontakt

Kontakta Commander: commanderslog [at] hotmail.se

fredagen den 23:e november 2012

Aschberg svamlar om sjöräddning

Jag hyser den största respekt för de som engagerar sig i Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne (SSRS) och alla de som genom donationer och ideellt arbete möjliggör deras verksamhet. Statistik över sällskapets verksamhet står att finna på deras hemsida:

859 gånger. Så ofta ryckte de frivilliga sjöräddarna ut på sjöräddningslarm förra året. Men räknar man det totala antalet gånger Sjöräddningssällskapets frivilliga var ute på uppdrag blir den nästan tio gånger så ofta; totalt utfördes 7084 uppdrag 2011. Förutom sjöräddningslarmen var de frivilliga sjöräddarna ute på 602 sjöambulanstransporter, 1944 förebyggande utryckningar och över 3600 övningar och allmännyttiga uppdrag. – Sjöräddningssällskapet utför 70% av all sjöräddning i Sverige. Utan bidrag från staten, det kan inte sägas nog ofta, fortsätter Rolf Westerström.

En imponerande statistik över en, i ordets rätta bemärkelse, livsviktig funktion. Tack SSRS för ert engagemang och era insatser - utan er frivilliga hade havet varit en betydligt farligare plats att vistas och verka på.

Tydligen delar jag min uppskattning av SSRS med Robert Aschberg. Men där slutar likheterna...

Aschberg har skrivit en kolumn om sjöräddning i dagens Aftonbladet, med den föga passande rubriken "Försvaret kan sänka svensk sjöräddning". Bakgrunden är ett riksmöte med Sjöräddningssällskapet som Aschberg enligt uppgift skall ha deltagit i. Han hävdar att de närvarande representanterna var milt sagt skeptiska till vissa av de förändringar som nu föreslagits i en statlig utredning.

Utredningen som åsyftas är Maritimutredningen (SOU 2012:48) som nyligen levererade ett betänkande syftande till att stärka och utveckla de sjöverkande myndigheternas samverkan med målet att uppnå ökad effektivitet, flexibilitet och operativ effekt på det maritima området. I rapporten föreslås bland annat att sjöverkande myndigheters operativa resurser och infrastruktur merutnyttjas i större utsträckning, att de sjöverkande myndigheterna utvecklar samverkan avseende kompetensförsörjning och investeringar med mera. Vidare föreslås regeringen, på sikt, överväga förändrat huvudmannaskap för sjö- och flygräddningen, inklusive förändringar i organisation och ansvar för räddningshelikoptrar. Orden "på sikt" verkar Aschberg ha missat eller avsiktligt utelämnat.

Aschberg hävdar att utredningen är usel och ett beställningsjobb från Försvarsdepartementet. Att den är usel får stå för honom - jag har inte gjort någon komparativ analys av rapporten mot andra utredningar och kan därför inte uttala mig. Att utredningen är beställd av Försvarsdepartementet framgår med önskvärd tydlighet på sidan tre, om man bemödar sig att faktiskt läsa rapporten.

Den stora faran med rapporten, hävdar Aschberg, är att utredaren vill militarisera den civila sjöräddningen. Han påstår att det därmed skulle bli svårare att motivera de frivilliga sjöräddarna i SSRS och påverka viljan att bidra med medlemsavgifter, gåvor och insamlingar.

Varför då? SSRS är inte en myndighet och behandlas därför inte alls i rapporten, utan omnämns endast såsom varande en synnerligen viktig aktör inom svensk sjöräddning. Utredningen handlar om myndighetssamordning där sjöräddning är ett område bland flera. Att hävda att frågan om vilken myndighet som skall ha huvudmannaskap för sjöräddningsfunktionen påverkar de frivilligas motivation är en förolämpning mot SSRS personal. De gör inte det de gör för att de tycker så mycket om Sjöfartsverket utan för att de vill göra nytta och rädda liv!

Vidare påstår Aschberg att sjöfarare i nöd skulle, i vissa självförvållade situationer (till exempel fortkörning, tjuvfiske, alkohol), troligen dra sig för att larma i tid om ansvarig myndighet sorterar under Försvarsdepartementet.

Allvarligt, Aschberg, tror du på det själv? Är det någon som i en nödsituation, med fara för eget liv, drar sig för att ringa 112 på grund av att de inte vill att polisen ska komma? Nej, tvärt om torde det vara självklart att de som verkligen är i livsfara med glädje tar emot hjälp från vem det än vara månde. Jag tvivlar starkt på att de överlevande efter Estonia hade något emot att helikoptrarna som plockade upp dem ur det iskalla, stormande havet tillhörde Försvarsmakten.

Aschberg avslutar sin kolumn med frågan: varför skulle riksdagen bry sig om ett förslag som skulle riskera liv, och kosta mera pengar? Han har i texten försökt hävda att det finns en allvarlig fara med att flytta huvudmannaskapet för sjöräddningen, utan att producera några andra argument för detta än "det säger sig självt". Lite mer seriös argumentation kan man förvänta sig av en så tung aktör inom svensk media. Att det skulle kosta mer pengar framgår inte, vare sig av Aschbergs text eller i rapporten. Men, det kanske också "säger sig självt"?

Det är beundransvärt att Robert Aschberg använder sitt kändisskap och sin plats i mediavärlden för att lyfta fram Sjöräddningssällskapet och dess verksamhet, synd bara att han använder tid och utrymme för osakligt svammel i ett ämne som han tydligen inte förstår. Om man ska använda uttrycket "usel" så är det inte i första hand rapporten Maritim samverkan jag tänker på.

Nej, Aschberg, gör om och gör rätt. Häng me'!

/ Commander

12 kommentarer:

  1. Kom ihåg Ådalen!

    / G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kommer ihåg Ådalen och tror mig vara ganska väl insatt i orsaker, verkan och långsiktig innebörd. Jag skulle därför uppskatta om G ville förklara vad Ådalen 31 har med svensk sjöräddning på 2000-talet att göra.
      Det kanske är risken av en ny kapten Mesterton på bryggan av någon sjöräddande marin enhet som skulle få nödställda att hellre sjunka i havet.

      Eller var det kanske inte Ådalen 31 som avsågs? Kanske var det möjligheterna till effektiv sjöräddning i Ångermanälvens utloppsvik nu då MKN lagts ned som det gällde?

      Radera
    2. Sannolikt är det så att G är en förkortning av Gurkan som är den skäggige vänsterkillen i filmen Repmånad vars stående replik är "Minns Ådalen". Det handlar helt enkelt om ironi…

      Radera
    3. Herr Wiseman slog huvudet på spiken. Tnsexton bör uppmärksamma William Ockhalm.

      ;)

      /G

      Radera
  2. Med tanke på att halva Försvarsmakten består av frivilliga så kan man ju fundera på varför SSRS skulle påverkas?

    SvaraRadera
  3. Besviken reservofficer, fd moderat23 november 2012 21:37

    Med tanke på att Försvarsmakten i praktiken har upphört att exister så kan man ju fundera på varför SSRS skulle påverkas.

    SvaraRadera
  4. Aschbergs samlade journalistiska gärning ger väl inget starkare intryck av att drivkraften bakom hans ansträngningar skulle vara samhällsnyttan snarare än egennyttan - så även i detta fall.

    Aschberg är, sedan en tid, ordinarie ledamot i sjöräddningssällskapets styrelse. Den befängda argumentation han för emot maritimutredarens förslag till regeringen har han okritiskt anammat från SSRS vd Rolf Westerström. Rolf Westerström har sedan i våras i detta ärende fört en synnerligen omfattande desinformationskampanj som har mycket lite eller inget med verkligheten att göra. Den normalbegåvade inser, efter att ha läst utredningen, att utredarens förslag på intet negativt sätt kan påverka vare sig SSRS eller flyg- och sjöräddningsfunktionerna – tvärt om. Genomförande av flyg- och sjöräddning är i detalj styrd av såväl nationella författningar som internationella konventioner och avtal vilka Sverige biträtt. Icke desto mindre har Westerströms smutskastningskampanj fått enormt genomslag i media. Allt från lokaltidningar via facktidskrifter till riks- och etermedia återger okritiskt hans skruvade och försåtliga åsikter (Googla Rolf Westerström får ni se). Till och med SvD, normalt skarpögda, ledarredaktion har okritiskt fallit i fällan.

    Vad är det då som driver Westerström till denna jakt på väderkvarnar?
    Vanligtvis välunderrättade källor gör gällande att SSRS vd i icke obetydlig omfattning står i beroendeställning till Sjöfartsverket; ett Sjöfartsverk som till varje pris vill behålla sitt huvudmannaskap över flyg- och sjöräddningen.

    Det värsta är dock att såväl Aschberg som Westerström i sina vilseledande uttalanden gör sig till tolk för såväl SSRS frivillga som medlemmar. Egennyttan visar sig här i en av sina mest motbjudande skepnader. En vanligt förekommande uppfattning bland personer med mångårig erfarenhet av flyg- och sjöräddning är att den fungerar hyggligt – trots Sjöfartsverket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra inlägg! Håller med om att sjöfartsverket gör allt för att få bibehålla sina uppgifter. SSRS förra VD en herr Anders Jönsson, som idag via sitt egna bolag bedriver diverse konsultuppdrag åt Sjöfartsverket har också bedrivit denna kampanj i lokaltidningar mm. Snacka om att bli genomskådad!!! Ett av hans argument var att icke svenskar från diverse krigsländer som kommit till Sverige och som hamnar i sjönöd inte kommer känna sig trygga om det kommer en militärhelikopter.....
      Herregud säger jag bara!

      Radera
    2. Nya svenskar som upplevt krig, brukar vara mer trygga med svenska militärer som de vet skyddar dem, än med poliser som de vet är till för den inre säkerheten. Det där är ett rasistiskt påstående för ett driva en pacifistisk tes.

      Radera
    3. Anders Jönsson har aldrig varit VD för SSRS.

      Radera
  5. @Oberon: troligen är detta fallet, hur tragiskt det än låter. /C

    SvaraRadera
  6. Blev lite konfunderad av att Aschberg har blivit en expert på detta område. Han kan på sin höjd varit i kontakt med det marina livet på en Ålandsfärja.
    Hur kan man bara yttra sig utan att ha "kött" på benen. Låt de som är experter sköta detta och inte svamlare.

    Chifen

    SvaraRadera