Tre intressanta händelser utspelade sig förra veckan i Indiska oceanen, händelser som alla visar på behovet av helikopter i marina operationer. Dessutom pekar insatserna på något som kan vara ett trendbrott i världssamfundets agerande mot piratplågan.
I torsdags genomförde specialtrupper från malaysiska flottans stödfartyg Bunga Mas 5 en operation där de stormade och återtog en malaysisk kemtanker och räddade den 23 man starka besättningen.
I torsdags genomförde specialtrupper från malaysiska flottans stödfartyg Bunga Mas 5 en operation där de stormade och återtog en malaysisk kemtanker och räddade den 23 man starka besättningen.
Tankern MT Bunga Laurel var på påväg till Singapore när hon attackerades av pirater ca 300 nM ost om Oman. Attacken kom bara två timmar efter att Bunga Mas 5 hade avslutat eskorten av MT Bunga Laurel och MT Seri Balhaf.
Operationen resulterade i sju fångna pirater av vilka tre skadades i eldstriden. Inga ur bordningsstyrkan sårades eller stupade. En sjöoperativ helikopter lämnade stöd till bordningsoperationen med spaning och kulspruteeld.
“Several shots on target from the helicopter kept the pirate’s mother ship at bay. This preventive measure saved the tanker from serious damage and minimised the risk on its crew."
Vid förhör med de misstänkta piraterna bekräftades att de använt ett tidigare kapat fartyg som moderskepp.
En annan liknande operation genomfördes dagen efter. Det som främst verkar skilja tillslagen åt är att den malaysiska operationen genomfördes mot ett fartyg som var under attack, medan den sydkoreanska styrkan fritog ett fartyg som togs flera dagar tidigare.
I en gryningsattack av sydkoreanska specialtrupper återtogs i fredags fartyget Samho Jewelry om 11500 ton som en vecka tidigare tagits av pirater då hon var påväg från Förenade Arabemiraten till Sri Lanka. I anfallet dödades 8 misstänkta pirater medan fem greps.
"As dawn broke, South Korean commandos steered their boats to a hijacked freighter in the Arabian Sea. Under covering fire from a destroyer and a Lynx helicopter, they scrambled up ladders onto the ship, where Somali pirates were armed with assault rifles and anti-tank missiles", uppger Information Dissemination.
Operationen var över på fem timmar och hela den 21 man starka besättningen på handelsfartyget fritogs. Den enda i besättningen som skadades var befälhavaren, Seok Hae-gyun, 58, som sköts i magen av piraterna. Han flögs av en amerikansk helikopter till land för behandling. Hans skador var, enligt uppgift inte livshotande.
Sydkoreas president Lee Myung-bak skall ha kallat det en "perfect operation". Utan tvekan en lycklig utgång på en mycket riskfylld insats.
Den nederländska fregatten HNLMS De Ruyter öppnade i fredags eld mot ett piratskepp, uppger holländska försvarsdepartementet. Det var sent på eftermiddagen som en helikopter upptäckte ett misstänkt moderskepp ca 20 nM från fartyget. Moderskeppet svarade inte på radioanrop och stoppade inte efter att varningseld avgivits.
Eftersom det holländska fartyget inte kunde vara säker på att inte gisslan från tidigare piratattacker fanns ombord fick vapeninsatsen begränsas. En prickskytt förstörde en skiff på moderskeppets däck. Skiff är en mindre båt som utgår från ett moderskepp och genomför attacker mot sårbara handelsfartyg. Utan tillgång till en skiff är det svårt att genomföra fortsatta attacker.
HNLMS De Ruyter ingår i NATOs Operation Ocean Shield och patrullerar vattnen utanför Östafrika.
Dessa händelser pekar tydligt på värdet av sjöoperativ helikopter. Utan denna resurs är det tveksamt att moderskeppet skulle kunna ha identifierats som ett sådant. Detsamma gäller bordningarna - de hade utan tvekan blivit än mer riskfyllda utan tillgång till helikopter och det är osäkert om de alls hade kunnat genomföras.
Likaså framgår hur användbar en prickskytt är för att slå hårda slag mot piraterna med klinisk precision.
För tillfället hålls 30 fartyg och 723 människor som gisslan av piraterna utanför Somalia. Antalet stiger alltjämt...
Likaså framgår hur användbar en prickskytt är för att slå hårda slag mot piraterna med klinisk precision.
För tillfället hålls 30 fartyg och 723 människor som gisslan av piraterna utanför Somalia. Antalet stiger alltjämt...
/ Commander
...och somaliska pirater utlovar hämnd, http://www.hellenicshippingnews.com/index.php?option=com_content&view=article&id=4595:official-pirates-may-try-to-avenge-skorean-rescue&catid=44:latest-news&Itemid=64
SvaraRaderaLänder som inte ingår i EUNAVFOR eller NATOs Operation Ocean Shield har andra ROE och kan agera lite friare. Intressant blir att försöka se vart de infångade piraterna förs och hur den "rättsliga" procesen genomförs.
SvaraRaderaVid liknade ryska fritagningar har piraterna förts till Ryssland för vidare öden i det ryska "rättsväsendet". Jag har dock inte sett några domar!
Ett trendbrott är däremot att allt fler och fler rederier anställer vaktstyrkor som följer med fartygen genom den farliga etappen. Senast i förra veckan meddelade ett norskt rederi sina planer på liknande åtgärder.
Vad som händer med de pirater som eventuellt överlever och tas tillfånga av dessa styrkor är för mig okänt.
De stora säkerhetsbolagen är på plats sedan länge, men de meddelar bara att operationen har "genomförts med önskat resultat", inte med förlustsiffror o.s.v. De förfogar också över fartyg, flygplan och helikoptrar.
Vissa länder, Nederländerna, Sydkorea, Ryssland m.fl. erbjuder också beväpnad eskort och vakt ombord på fartyg, mot viss ersättning.
En från början liten oansenlig piratverksamhet, som funnits i alla tider, har svällt till en miljardindustri.
Var det detta vi avsåg??
Vad hade hänt om vi istället hade lagt samma summor och resurser på att lösa problemet iland?
Varför denna ovilja, vi vet ju vem som betalar kalaset!
Teaterdirektören.
Stena Bulk meddelar idag att de tänker ha beväpnade vakter ombord på sina fartyg i fortsättningen.
SvaraRaderaTeaterdirektören.