Kontakt

Kontakta Commander: commanderslog [at] hotmail.se

tisdag 18 mars 2014

Inspektörens förklaring och förslag

Svarade just på Inspektörens andra inlägg, när han eller hon lägger fram ett tredje inlägg som förklarar syftet med inläggsserien.
 
Inte utan att jag känner mig lite dum, men det är bara att erkänna att jag sprang som en yster labrador efter den tennisbollen! En eloge till Inspektören för en ur det avseendet lyckad manöver.
 
Jag kan inte säga att jag uppskattade metoden, den skapade irritation och tog en hel del energi, energi och tid som är en ständig bristvara för många bloggare och andra debattörer.

Tror dessutom det är farligt att ytterligare spä på en diskussion om nedläggande av en försvarsgren, eller bädda för att väga dem mot varandra. Inte för att sådana tankar är nya på något sätt, men vi som inte förordar en sådan debatt bör inte öppna upp för den heller.
 
Sedan fick inläggen en hel del uppmärksamhet. Det sägs att all publicitet är bra publicitet, hur det är med den saken kan man diskutera, men serien ruskade i alla fall om debatten lite.
 
Inspektörens avslutande förslag har tidigare framförts vid KÖMS och jag kan inte annat än skriva under på behovet av en samlad marin strategi.
 
Nu får jag lämna hundskålen och se om det finns något annat köttben i närheten...
 
/ Commander

4 kommentarer:

  1. Tackar för en rolig replik. Kan säga att jag hade inte räknat med detta genomslaget riktigt.
    När det gäller detta med marint nytänkande så undrar jag ibland om det just nu är att gå tillbaka i tiden och hitta tillbaka till hur saker och ting fungerade innan den roderlösa tiden inträffade. Att återställa och bygga därifrån tror jag är det bästa.

    Tyvärr så börjar det glunkas här i det stora huset om "System i samverkan" som bygger på nätverksprincipen där fartygen är sensor eller vapennoder. Låt oss slippa ett nytt NBF utan se det hela som ett sambandsproblem som skall lösas och inte dra igång en ny cirkus med en hord konsulter och Power-Point till absolut ingen nytta.

    SvaraRadera
  2. Precis! Det finns tillräckligt många dumma idéer att argumentera mot, man behöver inte hitta på egna. Det är kraftsplittring.

    Tror inte det handlar så mycket om att gå tillbaka, utan fokus nu bör vara på "rodret", som du säger. En nationell strategi med politisk målsättning och en tillhörande försvarsidé hur denna bäst nås är ett grundläggande ingångsvärde för hur Försvarsmakten bör användas och därmed utformas.

    / Commander

    SvaraRadera
  3. Hmm. Av dessa inlägg kan man inte förstå hur det kommer sig att de i blå uniform har bättre betalt än de i grönt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du utveckla? Vad har dessa inlägg med FM lönesättning att göra? /C

      Radera