Kontakt

Kontakta Commander: commanderslog [at] hotmail.se

söndag 12 december 2010

Poetisk utmaning - uppdaterad

Bloggkollegan Sumatra gav mig igår en uppgift att lösa, en uppgift som löd:


"Före söndag kl 1600 skall du publicera ett poem med sjöanknytning, som ändå handlar om CI och debaklet kring hans uppsägning."


Resultatet ser du nedan, även om det är pretantiöst att kalla det poem.
---


Den uppgift jag fått utav Sumatra,
Skall lösas och helst lösas bra,
Den var inte lätt,
Och utan tillräckligt vett,
Man i skaldkonst ej excellera.

Likt ett osaligt fartyg från Holland,
Historier sprids kring oss ibland,
Som den om CI som utan finess,
Fick sin uppsägning med SMS,
Vad händer i Svagsinnets land?
---
Alla är välkomna att komplettera med sina egna alster i kommentarsfältet. Det är faktiskt rätt roligt!


UPPDATERAD 131113A0:


Det finns uppenbarligen ett uppdämt behov här, som Chefsingenjören skrev


Stort tack till alla kommentarer och alla fyndiga skaldestycken. Det som slår en när man läser kommentarerna är hur mycket poetisk talang det finns i stugorna. Det är med en pinsam rodnad jag låter mitt tama alster stå kvar på bloggen.


Hatten av för alla skalder som förgyller vår vardag.


/ Commander

35 kommentarer:

  1. Talang när den är som bäst. Du har rätt i att det är roligt och skapar processer i en som inte är helt oangenäma.

    Ett klart B på den nya A till F-skalan.

    Själv är jag lite pretantiös å dina vägnar och benämner ditt alster Poem ;-)

    SvaraRadera
  2. Den där Sumatra verkar vara riktigt kär i en viss chefsingenjör av alla kärlekskranka inlägg att döma.

    SvaraRadera
  3. Ha, ha. Den här Sumatra gillar humor,ju sjukare ju bättre och du bidrar.

    Jag får väl erkänna att jag är lite gammaldags till sinnes och imponeras fortfarande av rakryggade människors handlingar, vilket som bekant ofta renderar dem att invänta sin samtid på väldigt otrevliga ställen, om de överlever.

    I dagarna ser vi en hel värld ge sitt stöd till årets fredspristagare, men modiga människor finns överallt. Människor som går och röstar i Afganistan och riskerar liv och lem är även de värda vår kärlek och vårt stöd.

    Det gläder ett gammalt sjömanshjärta när jag läser om det stöd CI får från omgivningen, när han utsätts för övergrepp från AG.

    Rättvisa är ett abstrakt begrepp. Lagens rättvisa som är befriad från moraliska överväganden å ena sidan och det allmäna rättsmedvetandet, som är moraliskt grundat, å den andra. Inte alltid möts de två.

    Att bli orättvist behandlad är ett övergrepp. Alla kommer väl ihåg de tillfällen då de blev orättvist behandlade som barn, hemma eller i skolan, för ett vet jag som aldrig dör; minnet av de större eller mindre övergrepp man utsatts för.

    Nu måste alla goda krafter ställa upp och ditt lilla bidrag värmde. Kul med klass och stil.

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag var med under gårdagen på CI:s blogg och bidrog till den poetiska stämningen där, så måste jag ju bidra även här - som sagt, så här i lillejuls-tider krävs det lite distans till allt tråkigt som händer...därför tar vi en liten nidvers (heter det så?):

    Verkar som FML har svårt att inse
    Att personalen känner sig gramse
    Anställningar utan fastställda avtal
    Gör framtida bemanning ytterst fatal
    "Det löser sig!" tycks generalerna anse

    ...well, ta det för vad det är... :)

    /EXC

    SvaraRadera
  5. Den där Sumatra är ju en skoj en.
    Han har ryckt Commander ur kojen.
    Nu sitter dom och rimmar
    nästan dygnets alla timmar.
    Medan båten blir liggande vid bojen.

    (Med all högaktning: //JonasE)

    SvaraRadera
  6. Nä, nu blir väl nästan jag tvungen att kvittera.

    Sköj me skoj
    Om än i koj
    Att skapa ett poem
    Om vårt nya branchproblem
    Går lätt i vår konvoj

    SvaraRadera
  7. I kojen kan man ha kul!
    Särskilt om man är lite "ful".
    När två salta grabbar
    i kojen labbar,
    kanske det leder till strul?

    SvaraRadera
  8. Det var väldigt vad du är fixerad
    Du verkar ju helt blockerad
    Att blanda in sex
    i detta spex
    Kanske är du frustrerad?

    SvaraRadera
  9. Till poesitävling Sumatra utmanar
    Commander'n replikerar och omdanar
    några ord till tröst
    "Gjut mod i våra bröst!"
    Trots att tilltron till FM, den kanar

    ...mja, alltid nåt...

    SvaraRadera
  10. Att blanda in snusk i denna debatt
    Kan tyckas vara tokigt, för att
    Sakfrågan är svår
    Men dessa tider (snart nyår)
    Kräver humor, annars blir det Schack Matt

    /EXC

    SvaraRadera
  11. Sumatra:
    Frustrerad var ordet, sa Bull.
    Det är länge sen mitt senaste ....
    Det jag skrev (om än sent)
    är ju 100% rent.
    Om inte "nåns" fantasi är på rull?

    (Fortfarande JonasE)

    SvaraRadera
  12. Löjtnant i lillejulstider....12 december 2010 kl. 17:17

    "En skum FML och Försvarsmakt,
    försätter sig själv uti vanmakt.
    Alla måste ju se,
    att det som nu sker,
    är en överlagd personalslakt"


    "Per SMS sparkas en chefsingenjör,
    hanteras fult av personaldirektör.
    Dags för ÖB att fråga;
    Har FML mer förmåga,
    än clowner på Cirkus Cirkör?"


    "En bloggande Björn fick en spark,
    tack vare ett chefsskikt på knark.
    ÖB:s hejdukar svor,
    över denne Major,
    som i bloggosfären stod stark."

    SvaraRadera
  13. @ Jonas E

    Det var avsett för vår vän Anonym 16:23. Ditt alster togs väl emot. Både kul och fyndigt. Rimma på.

    SvaraRadera
  14. "Löjtnant i lillejulstider" läcker!
    Honom man på poesi ej knäcker.
    För att få tillbaks självtilliten
    får jag nog ge mig på spriten
    och hoppas klockan imorgon mig väcker.

    //JonasE

    SvaraRadera
  15. Inte ett öga är torrt! :-)

    Jag säger som i sången om "flickan och gurkan".

    Men, se jag var också me'!
    Jag var sämst utav oss tre.
    Uti denna kamp så hård jag inte orka!
    Jag var alldeles för svag
    uti detta starka lag,
    så till pris fick jag äta våran gurka.

    SvaraRadera
  16. Det som rimmas av JonasE
    Är i sanning värt att se
    Med eller utan spriten
    Är det inget fel på fliten

    En rimmande löjtnant
    Tog plats i vår krets
    Och rimmade så frappant
    Så något sådant aldrig setts

    SvaraRadera
  17. Bloggar kan väl kallas dikt
    Vi fyller dessa utav plikt
    Inte för vi måste utan för vi vill
    Hoppas någon där uppe av vikt får "chill"

    En del tar hjälp av inspiartion som vin
    Och framför välskrivna rader utan sordin
    Alla dessa poeter har nåt särskilt och visst
    Som hjälper när det mesta i livet känns trist

    Vi får ej glömma att allting börja'
    på grund av HKV Persstabens sörja
    En ving-ing major han tände en eld
    när via SMS de sa: "Du är friställd!"

    Vi hoppas på klokskap och förnuft
    Det går ej att behandla oss som luft
    Jag hoppas de styrande är morske män
    Annars får ni se att många går hem

    Julen är här så även nytt år
    Jag önskar att alla känna stillhet får
    Inga nya brev i lådan från Sverker
    Vi önskar lugn och ro, det oss alla stärker!

    /EXC (som fortsättningsvis kommer att bida sin tid till "riktiga" lillejul)

    SvaraRadera
  18. Sumatra, käre vän,
    jag har inte slocknat än!
    Men såvitt jag bedömer
    (trots att du mig berömmer)
    tillför jag inte debatten en spänn.

    //JonasE

    SvaraRadera
  19. Min bakgrund:
    Jag slutade i Armén nittifyra.
    Brigadstaben spelade då på lyra!
    Som jordfräs var jag kass,
    men som tekniker jävligt vass.
    Med skadeglädje ser jag dom idag som höns yra!
    //JonasE

    SvaraRadera
  20. Försvaret tappar konstant i förmåga,
    när FML tänker på sparlåga.
    Vi övade för krigets krav
    nu gräver de vår grav
    efter ett nytt jobb jag måste fråga...

    Obertan

    SvaraRadera
  21. Löjtnant i lillejulstider....12 december 2010 kl. 22:00

    "Ska man vara en bra militär,
    måste man man även va´ litterär.
    Man måste va´snäll
    och finkulturell,
    annars uppfattas man bara som tvär."

    "På folket i dagens Försvarsmakt,
    bedrivs en makabert sjuk klappjakt.
    svara ja eller nej,
    annars sparkar vi dig,
    och då får du jobba på kronfrakt!"

    SvaraRadera
  22. Ja, jag säger då det...vilka revy-ämnen som sitter här! Dags att tipsa förbanden för här finns hela lillejul-spexet klart! Keep on, you brilliant writers!

    En grånad general vid namn Sverker
    så kortväxt att man honom nästan ej märker
    han skickar ut några brev
    allas tillvaro blir skev
    Det är inte sånt som moralen stärker

    /EXC

    SvaraRadera
  23. Dagens bidrag:

    Lucia sprider sitt ljus över jorden
    Samtidigt som folket funderar över orden:
    "Jobba kvar = svara Ja
    Annars kan du dra!
    Tänk på det, om du vill ha mat på borden"

    /EXC

    SvaraRadera
  24. Dags igen...

    Nedräkningen fortsätter, tio dagar till jul
    Stor degradering kan bli nästa klausul
    Själv har jag funderat mycket på en grej
    Sergeant på nytt, kan det va' nåt för mig?

    Mina roligaste år, var dock i nivå 6
    Det var på den tiden vi inte hade flex
    Men det var då, åren kommer ikapp
    På senaste tiden har jag mest vänt papp

    Nya tider väntar, vi får se vad som händer
    Jag sitter i båten, tar en dag i sänder
    Det blir väl som vanligt, lika tråkigt som trist
    Om jag svarar nej hävdar AG arbetsbrist

    Men jag har en dröm som blir större var dag
    Den tanken ger kraft och stort välbehag
    Jag kommer bli glad och mäkta fascinerad
    när jag får se Sverker bli omgalonerad!

    /EXC

    SvaraRadera
  25. @ EXC: Vilken talang!

    Stort tack för dina bidrag, de förgyller vardagen på kontoret!

    / Commander

    SvaraRadera
  26. Jag tackar med en ny betraktelse:

    Den 15 december

    Försvarsmaktens ekonomi är alltid fog för belysning
    Stackars Riksrevisionen är vana vid en rysning
    Officerskåren får nu sitt strå till stacken dra
    En tredjedel taktiker räcker alldeles bra

    De övriga kan anses som en budgetregulator
    Vi är ju ändå bara namn i en PRIO-dator
    Dock kan det vara möjligt att som specoff få prya
    Nu när Försvarsmakten allt skall förnya

    Men innan vi får möjlighet att arbetspröva
    då måste vi nog axelklaffen avlöva
    Det svider i skinnet, det skär i mitt bröst
    Men se ÖB med vinklar, det vore en tröst!

    /EXC

    SvaraRadera
  27. I och med att jag är urkopplad imorgon (LILLEJUL!!!) så passar jag på att posta morgondagens betraktelse lite tidigare:

    Den 16 december

    "Nu nästa käpphäst jag tänkt att beröra
    Insatsorganisationen, den smala och sköra
    Väldimensionerad har det sagts den skall vara
    Men mången säger: den är en hälsofara!

    Nu insats är ordet på allas läppar
    Invasionsofficeren, han sitter och deppar
    ”Kan någon berätta, var är mitt försvar?
    Var tog det vägen? Det finns ingenting kvar!”

    Men lugn bara lugn, du storstarke knekt
    Det Nya Försvaret fungerar perfekt!
    Det hävdar vår högste politiske patron
    ”Var inte så deppig, behåll framtidstron!”

    Men det är ej enkelt när det blåser så hårt
    Det mesta just nu känns onödigt svårt
    Hur ska man humöret och mungipan få upp
    När världen näst' rämnar, för di gamble på trupp

    Jo, det finns en sak, jag har nämnt den förut
    Som skulle glädja en gubbe av krut
    Jag bör kanske skämmas men känner ej skuld
    Om jag får se Sverker med pix-knapp i guld!"

    /EXC

    SvaraRadera
  28. Vilka härliga tramsebyxor ni är! Och det sagt med den största respekt i ett tydligt imponerat tonfall! Jag försöker föreställa mig er. Skaldandes. CI har ju förekommit på bild i tidningen, ni andra får jag ju försöka föreställa mig. Den bilden lockar till fnitter kan jag berätta.

    Höjer min mugg med te, spetsad med whiskey. Here's to you, gentlemen!

    SvaraRadera
  29. Den 17 december

    Igår jag bevittnat ett underbart spex
    som gav detta året en tänkvärd reflex
    Med tanke på stämning, det blev ett partaj
    Hoppas ingen blir utsatt för "hytt med kavaj"

    För ibland kan man tycka: Visst är det lågt i tak?
    Kritik mot systemet är ej en god sak
    Man ska ha samma åsikt, ingen annan defekt
    "Det Nya Försvaret fungerar perfekt!" *)

    Jag har, som ni ser, över detta reflekterat
    Det här som för vissa chefer kan kännas infekterat
    Ju fler streck och stjärnor, i.e. högre grad
    så blir öronen mindre och ryggraden svag

    Jag undrar hur man gör för att såna chefer få fram
    Kan det finnas en kurs på FHS Chefsprogram?
    En julklapp jag då önskar till den kurskreatören
    "Här är ett SMS ifrån Persdirektören!"

    *) Se tidigare betraktelse

    /EXC

    SvaraRadera
  30. Den 18 december

    Ibland blir det så att inspirationen tryter
    Orden de stockas och ingenting flyter
    Ämnen att beröra finns nog i överflöd
    Så kommer det att vara ända till min död

    Dock har jag mina tankar på bröder utomlands
    Tänk alla dessa helger men ej familj tillhands
    Vi får väl lov att glädjas åt de som nu kom hem
    För FS 19:s knektar som riskerat liv och lem

    Nu är det nästa omgång som har roterat ner
    Att alla kommer åter, en stilla bön jag ber
    Jag har en sak som minner, en reflektiv berlock
    Det Gula Bandet bär jag med stolthet på min rock

    /EXC

    SvaraRadera
  31. Den 18 december

    Det känns nästan jag har brutit mot lagen
    Har glömt att lämna min betraktelse för dagen
    Men även en rimsmidare kan vara anpassningsbar
    Jag återkommer i morgon med en gäckande kommentar

    /EXC

    SvaraRadera
  32. Den 20 december: Tema Ekonomi

    Snart är det dags att vända det gamla årets blad
    ”Vad har det blitt för utfall, är räkningen betald?”
    Jag hoppas nu att PRIO kan ge oss våran sold
    För annars kommer många på datorn bruka våld

    Det ska ju funka bättre ju längre tiden går
    Att vänja sig vid gränssnitt som ingen nu förstår
    För fy den chef som glömmer sin hord att attestera
    Då kommer vi på linan att högljutt protestera

    Att komma med en resa den dag som denna sker
    Det kan du faktiskt glömma, trots du på knäna ber
    Man måste va' på förhand för annars blir det noll
    ”Planera all din verksamhet” ska vara din paroll

    Det går att ha betalkort men ansvaret är ditt
    Du kan med kortet pynta, det känns väl ganska fritt
    Behåll vartenda kvitto om du vill pengar ha
    Om ej betalning kommer kan fogden huset ta

    Vår pengasäck blir mindre, den krymper varje år
    Pengar kvar till RALS:en? En ekvation så svår
    Ja, FM kan behöva nåt skattetekniskt trick
    För tänk en sådan nesa om Sverker får en prick!

    /EXC

    SvaraRadera
  33. Den 21 december: Sista betraktelsen!

    Idag så har jag jobbat sista dagen för i år
    Nu väntar lite ledigt fast oron den består
    Allt ska nu decimeras, men det går ej ihop
    Från djupet av befälskår’n hörs höga klagorop

    Tjugohundratio har vatt en rörig tid
    Från avtal utan påskrift till enheter i strid
    Ingen egen stridsväst, CI:s avskedsmess
    Ledarskap som saknas , till PRIO en access

    Jag föreställer FM som våran gran till jul
    Där ljusen lyser skraltigt och det är inte kul
    I granen finns det kulor i mången olik färg
    Högst uppe sitter Sverker, han är mest lik en dvärg

    Ja, bäva månde ÖB, där uppe i sin topp
    Det märks att inte många till honom sätter hopp
    Strax nedan finns det någon med kinder rosenrö’
    Han är vår högste perschef, och heter Stålesjö

    Sen kommer hela FML precis som en girlang
    I vått och torrt de hänger men utan sammanhang
    Längst nere finns vi andra som gamla torra barr
    Det är nog inte konstigt att man får magkatarr

    Nej, nu ska jag sluta och lämna denna blogg
    Det är nog lika rådigt att blanda sig en grogg
    Jag njuter av dess styrka och svaga doft av finkel
    Och tänker på en framtid där Sverker har en vinkel!

    /EXC

    SvaraRadera
  34. @ EXC:
    TACK! Du är en nzturbegåvning! Du är varmt välkommen att återkomma till denna blogg.. Jag önskar dig en God Jul!

    / Commander

    SvaraRadera
  35. Tack för det! I'll be back när andan faller på! God Jul till dig och alla dina läsare!

    /EXC

    SvaraRadera