Kontakt

Kontakta Commander: commanderslog [at] hotmail.se

torsdag 17 mars 2011

Vakter ombord avvärjer attack

Den 16 mars, ungefär klockan 0730Z togs det indonesiska bulkfartyget MV SINAR KUDUS av pirater cirka 320 nM nordost om ön Socotra vid Afrikas horn. MV SINAR KUDUS var påväg från Singapore till Suez och hade en besättning om 20 indonesiska sjömän.

Inom 24 timmar från kapningen användes hon som moderskepp i en attack mot det Liberiaflaggade bulkfartyget MV EMPEROR:

"Within 24 hours of the attack, the MV SINAR KUDUS was used to launch a further attack on the Liberian flagged Bulk Carrier MV EMPEROR. A skiff with 5 pirates on board was launched from the SINAR KUDUS and attacked the EMPEROR but was repelled by the armed force from the merchant vessel. The EMPEROR was subsequently reported to be safe."

Så kan det gå. Båda fartygen var registrerade hos MSCHOA och rapporterade till UKMTO. Vilka övriga rekommenderade åtgärder de vidtagit framgår inte av rapporterna. MV EMPEROR, som lyckades avslå attacken, hade beväpnad personal ombord, MV SINAR KUDUS hade det inte.

Detta talar för att det finns ett behov av säkerhetspersonal ombord fartygen som trafikerar de pirattäta vattnen i Indiska oceanen. Det är inte mer än rätt att dessa är militär personal som står under militärt befäl.

/ Commander

11 kommentarer:

  1. Känns ju nästan självklart att man borde öka kontingenterna av marinsoldater/amfibiesoldater och helikoptrar och minska lite på örlogsfartygen. Flyg ombord en grupp med soldater på varje fartyg i riskområdet och hämta igen när fartyget är i säkerhet. Män i en liten oskyddad snabb båt borde ha noll chans mot automatvapen på högre höjd skyddade av metallskrov.

    SvaraRadera
  2. Här kommer några fler fartyg som officiellt klarat sig tack vare vakter och säkerhetspersonal den senaste tiden.
    På nyspråk heter det väl att de gjort skillnad?

    1/3 FV FELIPE RUANO,
    2/3 MY CAPRICORN säkerhetspersonal återtagit fartyget omedelbart efter kapningsförsök,
    10/3 RT LEADER,
    10/3 RT CHAMPION,
    6/3 KMC RHINO,
    6/3 MV GUANABARA fritogs av personal från USS BULKELEY efter kapningsförsök 4 överlevande pirater fängslades,
    5/3 MV CHARIOT,
    3/3 MV BRATTINGSBORG.

    Sedan finns en gråzon som nog går ända in i den svarta färgen.
    En del fartyg rapporterar dock endast att de har varit utsatta för kapningsförsök och att de tillsammans med "undvikande åtgärder" och säkerhetspersonal ombord avvisat försöket.
    Vissa rapporterar endast att kapningsförsöket avbröts och lämnar inga detaljer.
    Några rapporterar inget alls utan andra kan via radar och spår på platsen sluta sig till att något har hänt.

    Det behövs en samsyn och en betydligt större styrning av verksamheten men jag vet inte vem som skall stå för denna?
    Tyvärr hittar snart piraterna de svagast skyddade och de som har de klenaste ROE.
    Där ligger EUNAVFOR och operation ATALANTA dåligt till.
    Risken finns att man undviker att bli eskorterad av dessa styrkor till förmån för de med lite vassare och därmed mer avhållande ROE.

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  3. Att den militära personalen har ett militärt befäl med sig är OK, men hur förhåller sig dessa till befälhavarens ansvar för vad som sig ombord tilldrager.

    Vem har haft ansvaret när attacken är avvärjd, alla piraterna är döa och en juridisk process vidtar. Detta måste regleras av dem som är satta att stifta lagar, nämligen Riksdagen.

    Svea Rikes Lag är tydlig när det gäller självförsvar, omfattande både person och egendom. Tillämpningen av lagen däremot är sådan att offret alltid blir torsk. varför har jag aldrig begripit.

    I landet Annorlunda kan man förutsätta att ett lyckat avvärjande kommer att medföra att någon råkar illa ut juridiskt, militären eller befälhavaren. Min gissning är att det blir befälhavaren som får sitta några år för dråp eller försök till dråp. det är ju ändå han som har ansvaret.

    Det enda tillfälle som jag känner till när handelsfartyg ställs under militärt befäl är när Regeringen satt SjöTF 4 kap, 7§ i bruk. Denna paragraf tillämpas då under krigsförhållanden inom Sveriges sjöterritorium.

    Befälhavare är skyldig:
    ---
    e) att ta med den bevakningspersonal som Försvarsmakten beordrar ombord samt att följa föreskrifter av bevakningspersonalens befälhavare,
    ---

    SvaraRadera
  4. Militär är meningslös och sanslöst tandlös. '
    Det är bara riktiga krigsmakter som Kina och Ryssland som egentligen kan bita ifrån sig, hela västvärlden är i princip impotenta och gör mer skada än nytta utanför Somalia.
    Hyr in privata legosoldater som skjuter för att döda.
    Låt piraternas döda kroppar dumpas strax utanför kusten, och låt dessa sedan flyta iland som straff och varning till de som kan tänkas följa i deras spår.

    SvaraRadera
  5. @ Anonym 08.32:
    Du har helt rätt, de internationella sjöstyrkorna har vissa begränsningar, och tur är väl det. Privata legosoldater hade säkert kunnat komma undan med brott för att förhindra eller försvåra piratangreppen, och gör det troligen.

    Mussolini var, enligt uppgift, den ende som lyckats bemästra den italienska maffian och Adolf Hitler eller Saddam Hussein hade säkert kunnat hantera piratfrågan på ett enklare sätt än västerländska demokratier och andra stater.

    Tror inte du riktigt förstår vad du föreslår - skall vi ha samma form av rättsskipning iland? Hur skulle du känna dig då, när du fuskat med deklarationen eller kört lite för fort?

    Trevlig helg!

    / Commander

    SvaraRadera
  6. @ Sumatra, Commander

    Exempel från EUNAVFORs rapportering.
    Saturday
    05 Mar 11 MV CHARIOT
    750NM S Socatra
    2 speed boards, Attack repelled by use of armed force from Merchant Vessel.


    Tuesday
    01 Mar 11 FV FELIPE RUANO
    270 NM S Mogadishu
    2 Skiffs to follow FV Vessel,
    Weapons sighted. Attack repelled by use of armed force from Merchant Vessel.


    Det brukar bara stå “attacken avvärjd” eller “ piraterna avbröt aktionen” efter man använt “armed force” och inte mycket mer i loggböckerna och rapporterna. Huruvida någon juridiskt fastställt om någon har avlidit på grund av åtgärder från handelsfartygen framkommer aldrig. Därför tror jag inte att problemet någonsin har uppstått?
    I fallet med eventuell svensk militär ombord kan vi väl lita på att en FMUK snabbt och enkelt klarlägger förloppet?
    Vad händer med befälet ombord när kaptenen är inlåst i “safe cabin” och kapning avvärjs av vakterna på utsidan?
    Varifrån skall man ta lagarna? Hemlandet på vakternas företag, fartygets registrering, lastens destination, försäkringsbolaget, köparen av tjänsten, det aktuella vattnet de befinner sig i, besättningens huvudsakliga hemland, kaptenens hemland, piraternas hemland, o.s.v. Listan av möjligheter kan göras mycket längre.
    Riktigt vilka lagar och förordningar som gäller vet nog ingen men man tillämpar en del underliga metoder. Det går ett envist rykte om att ett av de anlitade säkerhetsföretagen, som har sitt huvudkontor på Barbados, tillämpar en därifrån härstammande gammal lagstiftning som innebär både kölhalning och plankgång. Här krävs nog en nypa salt!?
    Det faktum att de ryska styrkorna i området erbjuder totalentreprenad på problemet innebär att de tar med eventuella infångade pirater hem till Ryssland och dömer dem där. Vid senaste hemleveransen dog några (skadade?) redan på resan till Ryssland. De övriga fem dömdes till mellan fem och åtta års fängelse. Detta straff är enligt en del experter att bedöma som dödsstraff då de skall avtjänas i ryska fängelser.

    Anonym 0832;s beskrivning är tyvärr inte så långt från verkligheten i vissa stycken.

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  7. Att ta i med hårdhandskarna genom militär försorg eller genom bevakningsföretag är en sak. Men att dumpa kropparna utanför kusten för att de ska flyta iland är bara osmakligt och onödigt! Piraternas kollegor och familjer förstår nog ändå att deras maffiamedlemmar och familjeförsörjare har gått hädan om de inte kommer tillbaka från sjöröveriet. I så fall har nog ovissheten större effekt på sjörövarna iland. Tror du inte det Anonym 08:32?

    Roger Klang

    SvaraRadera
  8. @ Teaterdirektören

    På svenska fartyg gäller att befälhavaren skall vara svensk medborgare. På svenskt fartyg gäller svenska lagar och det jag försökt belysa är att lagar saknas som reglerar just dessa omständigheter på ett vettigt och praktiskt sätt. Alternativet är att brottsbalken gäller på samma premisser som inom Sverige.

    Ett alternativ är att redaren väljer att flagga ut fartyget. Därmed upphör svensk jurisdiktion Detta har många svenska redare gjort för att slippa styras av bönder i Riksdagen, Havsverket, Svenska Trakasseringsmyndigheten m.fl liknande lantbrukssammanslutningar.

    Teaterdirektören, jag tror att du känner igen detta från dina kontakter med kulturdepartement eller kommunala inrättningar av olika slag. Problemet för direktören är väl svårigheten att flagga om sin teater för att därmed få vettiga förutsättningar för verksamhetens bedrivande.

    För ett fartyg går det på någon timme och fördelarna är avsevärda.

    SvaraRadera
  9. @ Sumatra

    Vi har ju fuskat lite mellan olika landstingsbidrag men nu öppnar du en helt ny dörr.

    Det kanske är så att vi kan få en friare och kulturellt livskraftigare teater om jag som direktör skriver mig på t.e.x. Barbados?
    Ska kolla detta med deras konsul på måndag!
    Ser även en del skattefinansiella fördelar i upplägget.
    Vi har vanligtvis inget att göra med de som tillverkar yoghurt, det så kallade kulturdepartementet, men jag skall givetvis höra med dem om de kan tänkas gå in som sponsor i verksamheten.
    De kommunala inrättningar vi använder sträcker sig inte mycket längre än till de offentliga toaletterna i Skövde och vid trängande behov pissoaren i Skara. Där kan vi nog bli bättre?

    Teaterdirektören.

    PS. Är Hafsverket bara en gammal stavning eller är det ett annat verk?
    PS igen. En av våra medarbetare påstår att vi även bevistat ett kommunalt badhus i Halmstad.
    (obs, ej verifierad uppgift, vi fikade förmodligen på ett fristående cafe)

    SvaraRadera
  10. @ Teaterdirektören

    Även i Hufvudkommunens södra förorter finns behov, både av kultur och naturliga diton. Ett alternativ som erbjudes därstädes är att kliva av pendeltåget och förrätta sina behov i Handen.

    Kanske kan direktören anskaffa en teaterbåt? Nackdelen är att Hafsverket brukar vara som en igel på udda flytetyg. Kanske utflaggning?

    Däremot kan själva ensemblen bli lite lössläppt av att leva sjömansliv. Nya hamnar, nya famnar. Samma fenomen finns om man skaffar ett teaterflygplan; En karl i varje hangar.

    Kanske bäst ändå att bli kvar i den gamla teatern, bita ihop och fortsätta att trixa med biljett- och godisförsäljningen.

    SvaraRadera
  11. @ Sumatra

    Den tilltänkta teaterbåten låter som ett hangarfartyg för att bli ett genuskorrekt flytetyg till vår teater?
    Anar en del papperskrångel och en svår budgetförhandling.
    Misstänker även att vår styrka skulle behöva en liten förstärkning både vad gäller antal och kompetens?
    Vi får nog nöja oss med vår lott som det enda fulltaliga kompaniet i vår FM.
    Att vi ibland kastas in i "striden" och blir ett resande teatersällskap har vi vant oss vid.

    Att jag som direktör och föregångsman löper utlandsobligatoriet fullt ut och låter skattskriva mig på Barbados måste väl bara vara en fördel?
    Skulle någon under veckan som kommer se en liten, nätt, rödhårig, medelålders kvinna stryka omkring vid hangarerna på flottiljen vid TUN så är det bara fröken XX från vår teater.
    Hon blev lite rosig om kinderna när hon läste det där om "en karl i varje hangar".

    Uttrycket "den hamnen är endast tre famn djup" fick en annan betydelse tack vare din kommentar!
    Vi "ungdomar" kommer att göra sjömätningar i Lidköpings hamn.

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera