Kontakt

Kontakta Commander: commanderslog [at] hotmail.se

onsdag 17 november 2010

Scandinavian Star i repris?

I media rapporteras om färjan "Pearl of Scandinavia" som brandhärjades i morse. Pearl of Scandinavia var på väg från Oslo till Köpenhamn när larmet om brand ombord kom vid sextiden. Färjan befann sig då 2,5 sjömil nordväst om Kullens fyr. En RITS-styrka bestående av sex personer flögs från Göteborg med en räddningshelikopter som troligtvis kom från Norrlandsflyg.

Ombord fanns enligt uppgift 490 passagerare och 161 besättningsmän. Som tur är finns inga uppgifter om skadade och stämningen var lugn ombord. 

Färjan har plats till 2 168 passagerare och 365 bilar. Det är svårt att låta bli att tänka "what if?"

Vad hade hänt om branden hade spridit sig? Vad hade hänt om de 651 ombordvarande varit tvugna att evakueras? Vad hade hänt om fartyget hade varit fullastat med 2168 passagerare? Hur skulle de evakuerats i dåligt väder? 

Det är mer än tveksamt om Norrlandsflyg och danska myndigheter ensamma hade kunnat hantera en sådan operation. Det är sannolikt att vi hade sett Scandinavian Star i repris i kolossalformat.

Nu kan man ju inte försäkra sig mot allt, men ett antal militära medeltunga helikoptrar hade utan tvekan kunnat minska det tragiska resultatet av ett sådant scenario. 

På Norrlandsflygs hemsida finns en artikel med titeln "Till minnet av M/S Estonia - en natt vi inte får glömma" - det tycks vara precis det vi gjort. 

Tur att Norrlandsflyg inte gjort detsamma. 

/ Commander

2 kommentarer:

  1. HKP 4 är alltjämt den billigaste och snabbast tillgängliga resursen för taktisk luftrörlighet.

    Om Sverige undertecknar ett avtal om köp av Black Hawk, som vår HKP 16 så levereras de först 36 månader senare. Också Colombia och Mexico får vänta på sina leveranser.

    Till NBG 08 iordningsställdes HKP 4, så att en luftburen skvadron kunde luftlandsättas i mörker med hjälp av NVG och med skarpt eldunderstöd från tre i varje HKP 4 monterade kulsprutor. Detta övades också skarpt.

    Polisens nationella insatsstyrka som är baserad i Stockholm disponerar för uttryckning nationellt amerikanska minibussar (Dodge van).

    Självfallet vore HKP 4 för transport till exempelvis Ringhals eller Tidaholm en avsevärd tillgång vid en särskild händelse som kan ha ett tidskritiskt förlopp.

    SvaraRadera
  2. GW,
    Vid särskild händelse kanske polisens nationella insatsstyrka kan transporteras medelst Robinson R44?

    Trakterna kring Tidaholm och Ringhals är beträffande topgrafisk och klimatlogisk beskaffenhet inte fullt så otillgängliga som de peruanska bergsmassiven.

    Motverkan från någon sinister och till tänderna beväpnad marxistisk gerilla lär, inom överskådlig framtid, heller inte kunna förväntas i dessa trakter. ;-)

    /Droop Law

    SvaraRadera