Danska flottans fartyg HDMS ESBERN SNARE sänkte fredagen 11 februari ett fartyg som användes som moderskepp av somaliska pirater. Under en patrull utanför Somalias ostkust upptäckte helikoptern från HDMS ESBERN SNARE ett mindre fartyg som såg misstänkt ut. HDMS ESBERN SNARE beslutade sig därför att undersöka fartyget närmare. Helikoptern avgav varningseld varefter moderskeppet stoppade.
Helikoptern övervakade fartyget medan insatsstyrkan från HDMS ESBERN SNARE undersökte moderskeppet. Styrkan fann automatvapen, ammunition, äntringsstegar, stora mängder bensin och två snabbgående båtar sk. skiffs som används av pirater för att genomföra anfallen.
Ombord fanns 18 personer, 16 somalier och två från Jemen. De två sistnämnda kom från en jemenitisk fiskebåt som blev kapad av pirater för nästan ett år sedan och fiskebåten blev enligt uppgift senare förstörd. Dessa två individer hölls av piraterna som gisslan, de överfördes några dagar efter fritagningen till jemenitiska flottans fartyg.
Moderfartyget sänktes av HDMS ESBERN SNARE medan de omhändertagna misstänkta piraterna sattes iland i Somalia då det inte uppfattades finnas laglig grund för att lagföra dem.
Att de misstänkta inte lagförs kan ses som ett misslyckande för den internationella styrkan men det är inte hot om fängelse som stoppar piratverksamheten. För att slutligen få bukt med piratverksamheten krävs en (eller flera) fungerande stater i Somalia. Dit är det en lång väg att gå.
Ingripandet innebär ändå ett hårt slag mot den aktuella piratgruppen som inte i närtid kan fortsätta sina piratdåd och farvattnen i Indiska oceanen är något säkrare för den livsnödvändiga internationella sjöfarten.
Fler röster höjs för att ta till med hårdhandskarna mot piraterna. Mest extrem är en norsk redare. I tisdagens utgåva av Dagens Näringsliv framför skeppsredaren Jacob Stolt-Nielsen åsikten att pirater bör avrättas på stället.
"Pirater tatt i internasjonalt farvann har alltid vært straffet med døden, oftest utført på stedet," säger Stolt-Nielsen och poängterar att den brutala praxisen bör återinföras.
För tillfället sitter över 700 sjömän som gisslan på fler än 30 kapade fartyg och skeppsredaren inser att strategin med att avrätta piraterna på kort sikt kommer att kosta många människoliv bland internationellt sjöfolk.
"Dette er krig, og det koster liv å føre krig", skriver Stolt-Nielsen i sitt inlägg.
Detta är som alla förstår ett kontroversiellt förslag som, förutom att det är omänskligt och direkt oansvarigt med tanke på de oskyldiga som sitter som gisslan, inte är förenligt med rättsstatstänkandet. Det kan knappast vara rätt väg att gå. Även pirater måste vara oskyldiga tills motsatsen bevisats i domstol.
För att kunna slå hårdare mot den organiserade brottsligheten som piratverksamheten utgör krävs dock utökade mandat för de internationella sjöstyrkorna. Detta kan inte innebära att avrätta misstänkta pirater så fort de infångas.
UPPDATERAD 161831A0:
Även Royal Navy (RN) har slagit till mot ett moderskepp. Det var HMS CORNWALL som, den 10 februari, efter ett nödanrop från ett sydkoreanskt handelsfartyg, anföll och tog tillbaka en jemenitisk fiskebåt som används som moderskepp för pirater.
Det var vakthavande officer ombord HMS CORNWALL som upptäckte en dhow som uppträdde på ett misstänkt sätt samtidigt som han mottog nödanrop från det sydkoreanska handelsfartyget YONG JIN.
Fiskebåten hade blivit kapad 11 november 2010 och de fem ursprungliga jemenitiska besättningsmännen, som suttit som gisslan sedan dess, befriades vid återtagandet. De 17 ombordvarande misstänkta piraterna omhändertogs. HMS CORNWALLs uppdykande avbröt angreppet och hennes bordningsstyrka genomsökte och säkrade den jemenitiska fiskebåten, understödd av fartygets Lynx-helikopter.
Utöver de 17 misstänkta och de fem ur gisslan fann bordningsstyrkan tre skiffs, utombordsmotorer, stegar och annan utrustning som används vid piratangrepp.
FC CORNWALL, kommendörkapten David Wilkinson, säger:
“Our presence in the area has had a hugely significant effect on the lives of five Yemeni fishermen, who have been freed from over three months of pirate captivity and can now return to their families.
In addition we have restored a merchant vessel to legitimate use on the high seas and my highly trained team have conducted a very slick boarding operation which has ensured that this pirate vessel is no longer able to operate.“
HMS CORNWALL står för tillfället under befäl av, och är flaggskepp för Combined Task Force CTF-151, som i samverkan med EUNAVFOR och andra nationer och koalitioner bekämpar piratverksamhet i Indiska oceanen.
Insatsen är ytterligare ett, i förhållande till den omfattande piratverksamheten relativt litet, men lyckat ingripande för att säkra världens Sea Lanes Of Communication (SLOC). Detta är, och har alltid varit, huvuduppgiften för världens sjöstridskrafter - dock oftast mot mer kvalificerat motstånd.
/ Commander
Håller fullständigt med Jacob Stolt-Nielsen. Han har iaf lite ryggrad jämfört med resten av mjukdjuren i piratdebatten.
SvaraRaderaI lägen som beskrivet ovan är det ju alldeles uppenbart att det var pirater. Kapten är Gud på havet, varför inte domare jury och bödel?
Samtliga var med stor sannolikhet mördare, tuvar och våldtäktsmän, nu springer dom fria och förstör för den laglydiga befolkningen på platsen dom dumpades.
@ Rikard:
SvaraRaderaTack för att du deltar i debatten.
Håller inte alls med dig. Ett sådant agerande är oansvarigt och rättsvidrigt. I linje med dina tankar kan man lika gärna direkt skjuta alla brottslingar som tas på bar gärning, tänk på det nästa gång du överskrider hastighetsbegränsningen eller filar lite på deklarationen.
Knappast värdigt en medborgare i en rättsstat.
/ Commander