Bloggkollegan Gyllenhaal har tidigare rapporterat om iranska uppgifter att de skall skicka örlogsfartyg till Medelhavet. Min kommentar till detta var:
"[...] Jag har svårt att se anledningen till att de skulle vilja skicka enheter till Medelhavet, annat än som en politisk markering mot Israel. Den markeringen kan bli dyrköpt. Skulle det komma till konflikt mellan Israel och Iran är två enheter i Medelhavet sittande fåglar som lär sänkas kort efter utbrottet."
Då gällde diskussionen en basering av iranska fartyg i Medelhavet. Jag har fortfarande uppfattningen att det kan bli en kostsam markering, skulle det uppstå väpnad konflikt i regionen.
Nu är fartygen på väg mot Suez-kanalen och då väcks nya farhågor. Ett av de aktuella fartygen är korvetten och flaggskeppet ALVAND om 1500 ton, bestyckad med fyra C-802 sjömålsrobotar, en 4,5 inch artilleripjäs, torpeder och mindre vapen. Detta fartyg utgör inget reellt hot mot någon i området.
Det andra fartyget är stödfartyget KHARG om 33 000 ton som tidigare ryktas ha transporterat iranska vapen till bl.a. Sudan och Eritrea. Som örlogsfartyg kommer inte fartyget att kunna genomsökas utan kan ohindrad lossa sin last i Syrien för vidarebefordran till Hisbollah i Libanon. Det är en ansenlig mängd vapen och sprängmedel som kan levereras på detta sätt. Denna misstanke oroar naturligtvis Israel.
Vi inväntar spänt reaktionen från Israel. Vad den blir är svårt att säga men de tycks inte ha så många verktyg i verktygslådan för att hantera situationen. Antingen låta fartygen passera och kanske leverera en stor mängd vapen till Syrien för vidarebefordran till Hisbollah, eller anfalla och borda fartygen, vilket är en klar krigshandling. Ett dolt ingrepp med ubåt eller specialförband som de efteråt kan hävda att de inte har kännedom om är ett annat alternativ.
USS ENTERPRISE Carrier Strike Group har just passerat Suez-kanalen, så länge allt är lugnt kan de inte göra något åt situationen. Även de är nog hänvisade åt att "vänta och se".
En aspekt på de iranska fartygens förflyttning till Medelhavet är dess inverkan på USAs ekonomi. När nyheten om fartygens ombasering och de följande israeliska protesterna nådde marknaden i USA gick priset på olja upp 1,8 % (skillnaden innebär enligt uppgift 14 milljoner dollar per dag). En liten och rätt tandlös korvett och ett stödfartyg på andra sidan jordklotet påverkar energimarknaden på en av världens största ekonomier. Det är också en effekt av Sea Power.
UPPDATERAD 172222A6:
Ytterligare tankar kring marin diplomati och dess påverkan på oljepriset finns hos Information Dissemination.
/ Commander
Det händer så mycket i denna denna del av världen nu att man omöjligt kan säga att en rörelse i oljepriset skulle bero på just detta.
SvaraRadera@ Anonym 18.01:
SvaraRaderaRätt, det är inte alls säkert att prisökningen sker pga den iranska manövern.
Samtidigt är det så att ett eventuellt krig mellan regionens stormakter har betydligt större inverkan på världsmarknaden än folkliga protester i Tunisien, Egypten eller Jemen. Dessutom har upproren pågått i veckor eller dagar men det är först nu vi ser en markerad prisökning, om man skall tro Information Dissemination.
Det kan vara upptakten till ett krig vi ser med den iranska markeringen.
/ Commander