EUNAVFOR hemsida rapporterar om aktuella händelser inom operationens ansvarsområde. För de som är intresserade kan jag rekommendera att prenumerera på EUNAVFOR Press release.
De senste två dagarna har piraterna kapat två fartyg, först den italienska tankern MV SAVINA CAYLYN om 104 255 ton, uppskattningsvis 670 nM (1240 km) öster om ön Socotra vid Afrikas horn. Fartyget var på väg från Pasir Gudang i Malaysia till Bashayer i Sudan och hade en besättning om fem italienska medborgare och 17 indier.
Den andra kapningen skedde idag den 9 februari. Det var den grekiska tankern MV IRENE SL om 319 247 ton som kapades cirka 350 nM (648 km) sydost om Muscat i Arabiska sjön. Hon var påväg till Suez från Fujairah i Förenade Arabemiraten och hade en besättning om 25 man från Grekland, Georgien och Filipinerna.
I och med de två attackerna sitter ytterligare 47 oskyldiga sjömän i piraternas våld och de riskerar att stanna där en lång tid. EUNAVFOR har inte varit i kontakt med något av fartygen efter attackerna, men förhoppningsvis har ingen ur besättningarna dödats.
EU har alltså, på mindre än två dygn, förlorat 423 502 ton handelstonnage! Det är en förlustsiffra som vida överstiger vad de allierades atlantkonvojer utsattes för under motsvarande tid under andra världskriget, även om de mänskliga förlusterna ännu inte är i närheten av att vara lika allvarliga. I detta fall finns dessutom möjligheten att, genom att betala stora lösensummor, få tillbaka fartygen.
En lägesöversikt uppdaterad 7 februari, alltså innan de här beskrivna attackerna, står att finna på EUNAVFOR hemsida.
Som jag tidigare påtalat, och många med mig, visar detta att det krävs en taktikutveckling mot piraterna. En förutsättning för den föreslagna utvecklingen är utökat mandat från EU.
Vi vinner inte - än...
/ Commander
Lösningen på problemen i Adenviken kan vara närmare en lösning än vi anar. Hörde på radion idag att de kanalanställda i Suezkanalen strejkar. Osäkert dock om de folkkära chingsargubbarna deltar i strejken.
SvaraRaderaEn liten historia med anknytning till ovanstående.
Efter att ha tagit lots vid Maas Center Buoy utanför Rotterdam, berättade lotsen följande historia.
Ett fartyg ropar upp och vill ha lots vid M C B.
"Pilot ladder on port side", hör lotsarna. Sagt och gjort, ut far lotsbåten och hittar fartyget. Ingen lotslejdare på babordssidan. Inte heller på styrbordssidan.
Under stort besvär tar sig lotsen ombord. "you said you had your pilot ladder on port side, Captain"
"No, no Mr Pilot. I said that the pilot ladder I chingsa in Port Said"
"Lösningen på problemen i Adenviken kan vara närmare en lösning än vi anar" skrev jag. Det skall givetvis vara "Problemen i Adenviken..."
SvaraRaderaAdenviken kanske inte blir något problem längre vid en stängning av Suez-kanalen. Piratfaran kvarstår dock i Arabiska Sjön och i Indiska Oceanen.
SvaraRaderaKan meddela att tjingsagubbarna inte längre finns kvar, försvann i samband med ISPS-koden.