Kontakt

Kontakta Commander: commanderslog [at] hotmail.se

onsdag 2 mars 2011

Sjöstridskrafter utanför Libyen - beredda på NEO

Flygvapnets Tp84 genomför idag den första evakueringsflygningen ut ur Libyen. Det är bra. Med rätt prioriterad materielplan hade vi kunnat göra mer. Naturligtvis hade man kunnat hyra in civila fartyg som redan är på plats, men vad säger att den möjligheten kommer att finnas i nästa krisområde eller att Sverige står först i kön för att hyra dem?

Nu finns det ända en hel del fartyg i närheten av Libyen, eller på väg dit, dock inga svenska. Enligt Information Dissemination är följande fartyg i området:

HMS Cumberland (F 85)
HMS York (D98)
HNLMS Tromp (F 803)
ITS Francesco Mimbelli (D 561)
ITS San Marco (L 9893)
ITS San Georgio (L 9892)
FS Tourville (D610)
HS Psara (F 454)
FGS Brandenburg (F215)
FGS Rheinland-Pfalz (F209)
FGS Berlin (A1411)
TCG Salihreis (F-246)
TCG Gemlik (F-492)
TCG Yarbay Kudret Güngör (A-595)
PLAN Xuzhou (530)
ROKN Choi Young (DDH-981)

På väg dit är ytterligare fartyg:

HMCS Charlottetown (FFH 339)
INS Jalashwa (L41)
INS Mysore (D60)
INS Aditya (A59)
USS Ponce (LPD 15)
USS Kearsage (LHD 3) (med 700 marinsoldater från
26:e MEU)

Därutöver stävar USS Mount Whitney i Medelhavet, USS Enterprise i Röda havet och det finns med all säkerhet ubåtar i närheten.

Övningen Noble Mariner 2011 genomförs i västra Medelhavet och några av ovan nämnda fartyg har dragits ut ur övningen för att genomföra insats utanför Libyen. Även FS Mistral och fregatten FS George Leygues passerar genom området, beredda att delta i insatsen, på väg mot en övning i Indiska Oceanen. Åter igen ett exempel på att sjöstridskrafterna genomför "insats" och "produktion" samtidigt.

Även efter att oroligheterna stillats men innan de revolutionära regimerna i Libyen, Tunisien och Egypten har fått sina sjöben kommer NATOs och EUs sjöstridskrafter ha viktiga uppgifter att lösa i området för att hantera konsekvenerna av upproren.

Här i Sverige har de marina förbanden, tyvärr, helt andra frågor att brottas med. I nästa vecka träffas representanter för de marina förbanden nere i Karlskrona för att realiserbarhetspröva Basorg 13 i förhoppning om att kunna motivera varför vi överhuvudtaget skall ha besättningar till de få fartyg vi fortfarande har. Ur led är tiden...

Mina tidigare inlägg om Basorg 13 hittar du här och här.

UPPDATERAD 022218A5:
Tp84:an fick inte landningstillstånd i Tripoli och har återgått bas på Malta. Planering pågår för ett eventuellt nytt uppdrag.

UPPDATERAD 070741A9:
Flygvapnets Tp 84 Hercules har i torsdags genomfört den första evakueringen av utländska medborgare från Libyen. Med flygplanet evakuerades 11 personer; sex svenskar, fyra rumäner och en kanadensare.

Flygplanet har nu ställts till UNHCR förfogande för fortsatta operationer. Uppdraget innebär sannolikt att Försvarsmakten kommer att genomföra en evakueringsflygning om dagen från Tunisien till Egypten i tio dagar.

Den marina uppbyggnaden inför en NEO fortsätter. Många länder har fartyg på väg mot eller i området. En bra sammanställning över de marina aspekterna finns hos Combat Fleets of the World.

/ Commander

3 kommentarer:

  1. En liten rättelse; FS George Leygues är en fregatt, inte ett ett hangarfartyg.

    SvaraRadera
  2. The French are looking at sending FS Charles de Gaulle. It would take 72 hours to make her ready and then 1.5 days sailing, before she would arrive at the Libyan coast.
    So it would take the French about 5 days to get their carrier to Libya.

    (In English, because I can read (some) Swedish, but not write it.)

    SvaraRadera
  3. @ Henrik:
    Naturligtvis, jag korrigerar genast. Tack för rättelsen.

    @GvG:
    Thank you for that information. Hopefully the CdG wouldn't be needed, but who knows?

    / Commander

    SvaraRadera